Přeshraniční pohyb (9)
Od 24. dubna je účinný zák. č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu. Aplikuje se na zájezdy s termínem zahájení od 20. února 2020 do 31. srpna 2020.
- Ochranná doba
- Zákon stanoví ochranou dobu, o kterou se odkládá vrácení plateb uhrazených zákazníkem za zájezd, dojde-li k odstoupení od smlouvy o tomto zájezdu.
- Ochranná doba se počítá ode dne doručení poukazu na zájezd zákazníkovi do 31. srpna 2021.
- Je stanovena výjimka pro zdravotně postižené, nezaměstnané v evidenci ÚP, osoby těhotné, čerpající MD/RD, osoby starší 65 let, rodiče samoživitele pečující o nezaopatřené dítě, zaměstnance, který ke dni doručení oznámení pořadatele o využití ochranné doby nemohl po dobu nejméně 30 dnů konat práci pro jiné překážky na straně zaměstnavatele podle § 208 a 209 zákoníku práce, školy a školská zařízení
- U těchto osob ochranná doba končí oznámením zákazníka o odmítnutí poukazu na zájezd.
- Poukaz na zájezd
- Pokud chce pořadatel využít ochrannou dobu, oznámí to písemně zákazníkovi a vystaví mu poukaz na zájezd nejméně v hodnotě veškerých plateb uhrazených zákazníkem. Poukaz na zájezd je platný do 31. srpna 2021.
- Pořadatel předá zákazníkovi poukaz na zájezd v listinné podobě; v elektronické podobě je možné poukaz na zájezd zákazníkovi předat, jestliže byla původní smlouva o zájezdu uzavřena prostředky komunikace na dálku nebo s tím zákazník vyslovil souhlas.
- Poukaz musí být zajištěn stejně jako klasická dovolená pro případ úpadku pořadatele zájezdu.
- Zákazníci, kteří jsou součástí výše uvedených výjimek, můžou poukaz odmítnout a současně pořadateli vrátit dříve vydaný poukaz na zájezd.
- Náhradní zájezd
- Po dobu trvání ochranné doby na žádost zákazníka pořadatel nabídne zákazníkovi náhradní zájezd stejné nebo vyšší jakosti.
- Je-li navrhovaný náhradní zájezd stejné jakosti, nesmí pořadatel požadovat od zákazníka nad rámec poukazu na zájezd doplacení případného rozdílu v ceně oproti původní smlouvě o zájezdu. Je-li navrhovaný náhradní zájezd vyšší jakosti, je zákazník povinen zaplatit rozdíl v ceně jen tehdy, jestliže pořadatel zákazníkovi nabídl současně také zájezd stejné jakosti a zákazník této nabídky nevyužil.
- Konec ochranné doby
- Ochranná doba končí, jestliže pořadatel nenabídl zákazníkovi náhradní zájezd do 30 dnů ode dne, kdy zákazník požádal pořadatele o nabídku náhradního zájezdu.
- Peněžitý dluh pořadatele, jehož plnění bylo odloženo po dobu trvání ochranné doby, se považuje za splněný využitím poukazu na zájezd k úhradě ceny náhradního zájezdu, která není nižší než peněžní částka odpovídající hodnotě veškerých plateb uhrazených zákazníkem za původní zájezd.
- Pokud zákazník nepožádá pořadatele o náhradní zájezd nebo nevyužije nabídky pořadatele k uzavření smlouvy o zájezdu, vrátí pořadatel zákazníkovi veškeré uhrazené platby nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby, tzn. do 14. září 2021.
- Odstupné (mimo výše uvedený režim, v případě, že má zákazník např. sociální a finanční potíže, nebo obavy cestovat)
- Pokud zákazník od smlouvy odstoupil na základě standardního režimu (§ 2533 občanského zákoníku) a zaplatil odstupné (storno poplatky), může pořadatele do 3 měsíců zažádat o poukaz na zájezd v hodnotě min. 10 % zaplaceného odstupného. Poukaz na zájezd bude moci zákazník využít k úplné nebo částečné úhradě ceny náhradního zájezdu. Takový poukaz vydá pořadatel do 14 dnů ode dne, kdy zákazník požádal pořadatele o vydání poukazu na zájezd.
- Takový poukaz má platnost min. 12 měsíců od svého vydání.
- Na takový poukaz se neuplatní ustanovení o ochranné době a poukazu na zájezd s výjimkou povinnosti pořadatele vydat zákazníkovi poukaz na zájezd v listinné/elektronické podobě a tento poukaz zajistit pro případ úpadku pořadatele.
- Práva spotřebitelů
- Informační materiál týkající se práv spotřebitelů v oblasti zájezdů a dalších služeb cestovního ruchu v době koronaviru shrnuje web České obchodní inspekce.
Seznam odběrových míst má v gesci Ministerstvo zdravotnictví. Povolení laboratořím pak uděluje Státní zdravotní ústav. Přehled testujících laboratoří. Vznik nových odběrových míst se aktuálně neplánuje.
Nejsou. Pravidla jsou upravena pro stravovací služby. Stravování je možné do 25. května poskytovat pouze mimo provozovnu, uplatní se pak pravidla pro předzahrádky. Co se týká obsazenosti autobusu, uplatní se obecná pravidla dostatečných rozestupů, pravidelné dezinfekce autobusu apod.
Zejména záleží na tom, kdo je uveden jako objednatel/zákazník celého zájezdu v cestovní smlouvě. Pokud je objednatelem chráněná osoba – v tomto případě osoba 65+, pak by CK dle zákona č. 185/2020 Sb. (tzv. „Lex Voucher“) měla vrátit peníze.
Smlouva o zájezdu bývá často uzavřena ve prospěch více zákazníků. V tomto případě jeden zákazník (objednatel) vystupuje zpravidla jako smluvní strana, přičemž smlouvu o zájezdu uzavírá také ve prospěch dalších osob (spolucestujících), které na jejím základě mají právo čerpat služby cestovního ruchu. Ochranná doba tedy má účinky jen vůči tomu zákazníkovi, kterému vznikl nárok na vrácení plateb za zájezd. Tímto zákazníkem je zpravidla ten zákazník, který je stranou smlouvy o zájezdu a za zájezd uhradil jeho cenu. Pokud takový zákazník spadá do jedné ze zvláště chráněných skupin, může poukaz odmítnout jako celek a cestovní kancelář by mu měla celou finanční částku, na níž by měl jinak právo, vyplatit bez zbytečného odkladu v penězích.
Cestovní kanceláře jsou povinny s odbornou péčí sledovat vývoj toho, zda a jak jsou zaváděny a naopak uvolňovány restrikce pro cestování do jednotlivých nabízených destinací.
Požadavek na doplacení plné ceny zájezdu při vědomí, že zájezd nebude možné uskutečnit, je podle názoru ministerstva nejen jednáním v rozporu s dobrými mravy, ale mohl by být klasifikován jako nekalá obchodní praktika podle zákona o ochraně spotřebitele, tím spíše v případě, že cestovní kancelář požaduje doplatek zájezdu od zákazníka, který má právo ochrannou dobu odmítnout a cestovní kancelář již předem informoval, že tohoto práva využije.
V souvislosti s nabytím účinnosti Lex Voucher byla připravena pro cestovní kanceláře a profesní asociace metodická informace, ve které na výše uvedenou skutečnost MMR výslovně upozorňuje (bod č. 4). Nejen tato metodická informace, ale i další dokumenty, které zákazníkům pomohou se v současné situaci orientovat, je také dostupná webu MMR. Vzhledem k tomu, že shora uvedená metodická informace již byla rozeslána všem zainteresovaným subjektům, doporučujeme se v uvedené věci na cestovní kancelář opakovaně obrátit.
Ano, dovozní licence je potřeba, více viz stránky Celní správy ČR. Náležitosti týkající se nákupu, nabídky, poptávky zdravotnických potřeb směřovat na CzechInvest, na e-mail: healtechsupport@czechinvest.org.
Některé země EU začaly uplatňovat zákaz „vývozu“ ochranných osobních pomůcek (ochranné brýle, obličejové štíty, roušky, respirátory třídy FFP2 a FFP3, ochranné oděvy a obleky, ochranné rukavice kategorie III) do jiných států EU, které jsou zásadní pro zabránění šíření koronaviru.
Pokud budete dovážet takovéto zboží ze zemí mimo EU a zboží je převáženo přes jiný členský stát EU, doporučujeme nechat si ve státě EU propustit zboží do režimu tranzitu a finální celní řízení (propuštění do volného oběhu) provést až v České republice.
Z celního hlediska sice existuje možnost propustit zboží do volného oběhu v jakékoli zemi EU, přes kterou je zboží dopravováno, nicméně pak bude muset tato země uplatnit zákaz přepravy („vývozu“) ze svého území. V takovém případě se tedy vystavíte nebezpečí, že příslušné celní orgány již nedovolí převoz tohoto zboží do České republiky. Z tohoto důvodu doporučujeme, jak je uvedeno výše, zboží propustit do režimu tranzitu. Objevily se rovněž obavy, že Celní správa ČR bude zmíněné zboží při „dovozu“ zajišťovat a nebude je propouštět. K této záležitosti naleznete více informací na stránce https://www.celnisprava.cz/cz/dalsi-kompetence/ochrana-spolecnosti-a-zivotniho-prostredi/aktuality/Stranky/17032020_dovozOOP.aspx.
WCO zpracovala seznam států a jejich dočasných národních opatření ve vývozu a v dovozu osobních ochranných prostředků, zdravotnického či lékařského materiálu souvisejících s pandemií COVID-19.
– Export – http://www.wcoomd.org/en/topics/facilitation/activities-and-programmes/natural-disaster/list-of-countries-coronavirus.aspx
– Import – http://www.wcoomd.org/en/topics/facilitation/activities-and-programmes/natural-disaster/temporary-import-support-measures-adopted-by-members.aspx
Aby se vyřešil nedostatek OOP a zdravotnických prostředků potřebných v souvislosti se šířením koronavirové nákazy COVID-19, pokud jsou OOP a zdravotnické prostředky bez označení CE určeny ke vstupu na trh EU, měly by příslušné orgány dozoru nad trhem dané výrobky vyhodnotit, a pokud se zjistí, že jsou v souladu se základními požadavky na ochranu zdraví a bezpečnost stanovenými v příslušných právních předpisech, měly by uvedené orgány přijmout opatření umožňující uvedení takových OOP a zdravotnických prostředků na trh Unie po omezenou dobu nebo po dobu, během níž oznámený subjekt provádí postup posuzování shody.
Více informací lze nalézt na následujících internetových stránkách Celní správy: https://www.celnisprava.cz/cz/dalsi-kompetence/ochrana-spolecnosti-a-zivotniho-prostredi/aktuality/Stranky/17032020_dovozOOP.aspx
Ne. Pokud možno si vyčleňte samostatný pokoj a od ostatních členů rodiny se izolujte. A opět pro vás i ostatní členy domácnosti platí zvýšená hygienická pravidla pro všechny členy domácnosti a používání ochranných pomůcek. Zároveň je třeba udržovat bezpečnou vzdálenost a zamezit fyzickému kontaktu.
Konkrétní případ je třeba konzultovat s Ministerstvem zemědělství a Státní veterinární správou. Z hlediska současné koronavirové nákazy při dodržení nyní platných nařízení není obchodování se zvířaty a tudíž i jejich přeprava ohrožena. Pouze při čekání při kontrolách na hranicích na některých přechodech je z hlediska ochrany zvířat proti jejich týrání ohrožena maximální povolená délka jejich přepravy, ale zde by mělo platit jejich přednostní odbavení, což platí i při běžných situacích. Jinak zpracovatelský masný průmysl potřebuje surovinu pro zásobování fungující obchodní sítě, která má však trochu jiné toky surovin (i masných) – omezené velkoobchodní dodávky do hromadného stravování (školní, závodní a veřejné jídelny, restaurace, hotely, rekreační a lázeňská zařízení atd.) a naopak zvýšené dodávky do maloobchodní sítě z důvodu zvýšeného domácího stravování obyvatelstva. Jedná se nejen o tuzemský masný průmysl, ale i zahraniční, kam je smluvně dodávána část tuzemské živočišné produkce – např. i mléka. Současná opatření zatím významně neomezují tuzemský ani zahraniční obchod se zvířaty.